https://www.morele.net/wiadomosc/jaki-mikrofon-do-nagrywania-i-streamingu-kupic/1322/ 2019-06-04 07:01:07.000000

Jaki mikrofon do nagrywania i streamingu kupić?

Podczas tworzenia nagrań konieczny będzie solidny sprzętem. Uwagę należy zwrócić chociażby na mikrofon.

Wybór tego urządzenia to skomplikowane zadanie: każdy model ma własną specyfikę, dlatego mikrofon, który nada się do nagrywania partii wokalnych, nie sprawdzi się przy rejestracji dźwięku skrzypiec, a ten, który dobrze odda brzmienie bębna, dla youtubera będzie koszmarem. Są jednak pewne ogólne prawidłowości, których zrozumienie może pomóc w dobraniu mikrofonu idealnego.

Polecane mikrofony do nagrań i streamingu

Dlaczego nie używać mikrofonów wbudowanych?

Każda kamera internetowa, a także nowoczesny laptop ma wbudowany mikrofon. Dotyczy to również aparatów fotograficznych i innego sprzętu. Wspólną wadą tych mikrofonów jest fakt, że nie są kierunkowe. Oznacza to, że zbierają dźwięki z każdego kierunku równie skuteczne, a więc nagrają również szum komputerowego wentylatora, odgłos padającego deszczu i przejeżdżającego samochodu.

Wszystko to sprawia, że jakość nagrań tworzonych przy użyciu takiego sprzętu będzie bardzo niska. W ramach użytku amatorskiego lub podczas rozmów internetowych, może nam to nie przeszkadzać, jeśli jednak chcemy prowadzić profesjonalny kanał, dzielić się z innymi swoimi spostrzeżeniami na temat wybranej gry czy też przekazać brzmienie instrumentu bądź własnego głosu, wymagania w sposób znaczący rosną. Wszystko to sprawia, że powinniśmy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach.

  • Nie należy używać mikrofonów wbudowanych.
  • W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić możliwość zastosowania mikrofonu kierunkowego pojemnościowego.
  • Jeśli nie można zastosować mikrofonu kierunkowego pojemnościowego, warto poszukać modeli pojemnościowych o nieco szerszym kącie zbierania.
  • Jeśli konieczny jest mikrofon dynamiczny, należy używać modelu kierunkowego.
  • Mikrofon bezkierunkowy dynamiczny to ostateczność.
  • Do każdego mikrofonu należy zastosować pop-filtr lub inne filtry w zależności od wymagań konkretnego nagrania.

Jaki mikrofon wybrać?

Skoro poznaliśmy już najważniejsze zasady, możemy bez obaw przejść do analizowania dostępnej oferty rynkowej. Niezależnie od tego, w jaki sposób mikrofon będzie użytkowany, musimy zwrócić uwagę parametry oferowanych urządzeń.

  • Rodzaj. Główny podział dotyczy dwóch typów urządzeń. Mowa o mikrofonach dynamicznych i pojemnościowych. Te pierwsze wyróżniają się bardzo prostą konstrukcją (membrana z cewką poruszane są przez drgania powietrza) i niską cena. Ich wadą jest jednak słaba jakość nagrań. Znacznie lepiej pod tym względem sprawdzają się modele pojemnościowe, których konstrukcja jest oparta na dwóch elektrodach – jedna z nich jest wprawiana w ruch za sprawą fal dźwiękowych. Tego typu urządzenia wiernie odwzorowują nagrywane dźwięki, dlatego są stosowane do użytku profesjonalnego. Oczywiście podział oferowanych mikrofonów dotyczy także sposobu ich użycia. W sklepie znaleźć można bowiem zarówno modele przewodowe, jak i bezprzewodowe.
  • Kierunki. Do wyboru mamy trzy modele o różnym stopniu zaawansowania. Wymienić należy mikrofon jednokierunkowy, który zbiera dźwięku tylko z jednego kierunku (pozostałe odgłosy nie są rejestrowane), mikrofony dwukierunkowe oraz tak zwane urządzenia dookólne, zbierające dźwięki z każdej strony.
  • Pasmo przenoszenia. Wskazuje na obsługiwane częstotliwości. Najlepszy zakres jest zależny od naszych potrzeb – czy zależy nam na dźwiękach niskich (dolna granica) czy też na zastosowaniu uniwersalnym.
  • Czułość. Parametr ten jest niezwykle istotny, gdyż wpływa na to, jakie dźwięki zbiera mikrofon. W przypadku sporej czułości, nagrywanie w terenie może okazać się kłopotliwe, gdyż zarejestrowane zostaną praktycznie wszystkie dźwięki – takie urządzenia najlepiej sprawdzą się w studiu nagraniowym. Co ważne, mikrofony dynamiczne wyróżniają się przeważnie niższą czułością niż modele pojemnościowe.
  • Membrana. Uwagę należy zwrócić na jej wielkość. Na rynku występują bowiem mikrofony małomembranowe (dobrze sprawdzają się podczas zbierania wysokich tonów), wielkomembranowe (wysoka czułość) oraz średniomembranowe, stanowiące rozwiązanie pośrednie.
  • Szum własny. Im mniejszy, tym lepiej, ponieważ będziemy w stanie zarejestrować więcej dźwięków cichych bez obawy o zakłócenia.
  • Sposób komunikacji. W sklepie dostępne są mikrofony bezprzewodowe, a także modele korzystające ze złączy XLR (urządzenia profesjonalne), USB oraz Jack 3.5 mm lub 6.5 mm.

Jak podłączyć mikrofon?

Najwygodniejszym rozwiązaniem jest podłączenie mikrofonu bezpośrednio do komputera, a nie za pośrednictwem przedwzmacniacza. Być może użycie programów komputerowych do obróbki trwa wtedy dłużej, ale pozwala uzyskać lepszy efekt. Podłączenie mikrofonu bezpośrednio daje większą swobodę manewru.

Możliwości jest co najmniej kilka – zawsze należy upewnić się, że dany model mikrofonu da się podłączyć bez kupowania kosztownych przejściówek, np. przez USB albo audio-in.

W zależności od naszych potrzeb, musimy liczyć się z różnymi przedziałami cenowymi oferowanych mikrofonów. Modele absolutnie najtańsze  kosztują od kilku do kilkunastu złotych. Za lepsze mikrofony dynamiczne zapłacimy od 30 do 350 złotych, natomiast urządzenia pojemnościowe kosztować mogą od 40 do 2 tysięcy złotych.

Polecane artykuły
 

Wybór tego urządzenia to skomplikowane zadanie: każdy model ma własną specyfikę, dlatego mikrofon, który nada się do nagrywania partii wokalnych, nie sprawdzi się przy rejestracji dźwięku skrzypiec, a ten, który dobrze odda brzmienie bębna, dla youtubera będzie koszmarem. Są jednak pewne ogólne prawidłowości, których zrozumienie może pomóc w dobraniu mikrofonu idealnego.

Polecane mikrofony do nagrań i streamingu

Dlaczego nie używać mikrofonów wbudowanych?

Każda kamera internetowa, a także nowoczesny laptop ma wbudowany mikrofon. Dotyczy to również aparatów fotograficznych i innego sprzętu. Wspólną wadą tych mikrofonów jest fakt, że nie są kierunkowe. Oznacza to, że zbierają dźwięki z każdego kierunku równie skuteczne, a więc nagrają również szum komputerowego wentylatora, odgłos padającego deszczu i przejeżdżającego samochodu.

Wszystko to sprawia, że jakość nagrań tworzonych przy użyciu takiego sprzętu będzie bardzo niska. W ramach użytku amatorskiego lub podczas rozmów internetowych, może nam to nie przeszkadzać, jeśli jednak chcemy prowadzić profesjonalny kanał, dzielić się z innymi swoimi spostrzeżeniami na temat wybranej gry czy też przekazać brzmienie instrumentu bądź własnego głosu, wymagania w sposób znaczący rosną. Wszystko to sprawia, że powinniśmy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach.

  • Nie należy używać mikrofonów wbudowanych.
  • W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić możliwość zastosowania mikrofonu kierunkowego pojemnościowego.
  • Jeśli nie można zastosować mikrofonu kierunkowego pojemnościowego, warto poszukać modeli pojemnościowych o nieco szerszym kącie zbierania.
  • Jeśli konieczny jest mikrofon dynamiczny, należy używać modelu kierunkowego.
  • Mikrofon bezkierunkowy dynamiczny to ostateczność.
  • Do każdego mikrofonu należy zastosować pop-filtr lub inne filtry w zależności od wymagań konkretnego nagrania.

Jaki mikrofon wybrać?

Skoro poznaliśmy już najważniejsze zasady, możemy bez obaw przejść do analizowania dostępnej oferty rynkowej. Niezależnie od tego, w jaki sposób mikrofon będzie użytkowany, musimy zwrócić uwagę parametry oferowanych urządzeń.

  • Rodzaj. Główny podział dotyczy dwóch typów urządzeń. Mowa o mikrofonach dynamicznych i pojemnościowych. Te pierwsze wyróżniają się bardzo prostą konstrukcją (membrana z cewką poruszane są przez drgania powietrza) i niską cena. Ich wadą jest jednak słaba jakość nagrań. Znacznie lepiej pod tym względem sprawdzają się modele pojemnościowe, których konstrukcja jest oparta na dwóch elektrodach – jedna z nich jest wprawiana w ruch za sprawą fal dźwiękowych. Tego typu urządzenia wiernie odwzorowują nagrywane dźwięki, dlatego są stosowane do użytku profesjonalnego. Oczywiście podział oferowanych mikrofonów dotyczy także sposobu ich użycia. W sklepie znaleźć można bowiem zarówno modele przewodowe, jak i bezprzewodowe.
  • Kierunki. Do wyboru mamy trzy modele o różnym stopniu zaawansowania. Wymienić należy mikrofon jednokierunkowy, który zbiera dźwięku tylko z jednego kierunku (pozostałe odgłosy nie są rejestrowane), mikrofony dwukierunkowe oraz tak zwane urządzenia dookólne, zbierające dźwięki z każdej strony.
  • Pasmo przenoszenia. Wskazuje na obsługiwane częstotliwości. Najlepszy zakres jest zależny od naszych potrzeb – czy zależy nam na dźwiękach niskich (dolna granica) czy też na zastosowaniu uniwersalnym.
  • Czułość. Parametr ten jest niezwykle istotny, gdyż wpływa na to, jakie dźwięki zbiera mikrofon. W przypadku sporej czułości, nagrywanie w terenie może okazać się kłopotliwe, gdyż zarejestrowane zostaną praktycznie wszystkie dźwięki – takie urządzenia najlepiej sprawdzą się w studiu nagraniowym. Co ważne, mikrofony dynamiczne wyróżniają się przeważnie niższą czułością niż modele pojemnościowe.
  • Membrana. Uwagę należy zwrócić na jej wielkość. Na rynku występują bowiem mikrofony małomembranowe (dobrze sprawdzają się podczas zbierania wysokich tonów), wielkomembranowe (wysoka czułość) oraz średniomembranowe, stanowiące rozwiązanie pośrednie.
  • Szum własny. Im mniejszy, tym lepiej, ponieważ będziemy w stanie zarejestrować więcej dźwięków cichych bez obawy o zakłócenia.
  • Sposób komunikacji. W sklepie dostępne są mikrofony bezprzewodowe, a także modele korzystające ze złączy XLR (urządzenia profesjonalne), USB oraz Jack 3.5 mm lub 6.5 mm.

Jak podłączyć mikrofon?

Najwygodniejszym rozwiązaniem jest podłączenie mikrofonu bezpośrednio do komputera, a nie za pośrednictwem przedwzmacniacza. Być może użycie programów komputerowych do obróbki trwa wtedy dłużej, ale pozwala uzyskać lepszy efekt. Podłączenie mikrofonu bezpośrednio daje większą swobodę manewru.

Możliwości jest co najmniej kilka – zawsze należy upewnić się, że dany model mikrofonu da się podłączyć bez kupowania kosztownych przejściówek, np. przez USB albo audio-in.

W zależności od naszych potrzeb, musimy liczyć się z różnymi przedziałami cenowymi oferowanych mikrofonów. Modele absolutnie najtańsze  kosztują od kilku do kilkunastu złotych. Za lepsze mikrofony dynamiczne zapłacimy od 30 do 350 złotych, natomiast urządzenia pojemnościowe kosztować mogą od 40 do 2 tysięcy złotych.

Polecane artykuły
 
Kategoria: Poradniki
Data: 04.06.2019
Social
5,0
4 oceny
2 komentarzy
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
mc
Jeśli chodzi o zasilanie, to jest dokładnie na odwrót. Mikrofony pojemnościowe wymagają zasilania.
(2) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2016-12-14
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Expertem nie jestem
Też tak na początku pomyślałem ale po chwili było: chwila, chwila...pewnie chodzi im o mikrofony pod USB (a potem myśl, kto to pisał). No i nie wiem kto pisał ten "poradnik" ale rzeczywiście stwierdzenie powinno być zapisane inaczej bo wprowadza w błąd. Pojemnościówki potrzebują dodatkowego zasilania Phantom (48V) niezależnie od tego czy są pod USB (tylko że tu tego nie odczujemy) czy pod XLR.
Co do zewnętrznego źródła to powiem że nigdy estradowego dynamika nie podpinałem do wewnętrznej karty dźwiękowej w kompie i nie wiem czy ruszy. Pewnie o to chodzi autorowi w stwierdzeniu "wymaga zewnętrznego źródła zasilania". Pewnie kwestia jakiej jakości to układ.
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2017-10-30
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.