Udostępnij
Skomentuj

Jak mikrofon do kamery wybrać? Który będzie najlepszy?

Sprawdzamy jaki mikrofon będzie najlepszy do kamery oraz jak go podłączyć.

Ścieżka dźwiękowa filmu ważna jest nie tylko w przypadku rejestrowania ważnych i podniosłych uroczystości czy dobrego filmu akcji, ma znaczenie również dla obrazów pochodzących z rejestratorów CCTV. Aby uzyskać wysokiej jakości dźwięk, należy wyposażyć kamerę w odpowiedni mikrofon.  

Czy można podłączyć mikrofon do kamery?

Podłączenie mikrofonu zewnętrznego do kamery pozwala uzyskać lepszy – wyraźniejszy i czystszy dźwięk. Mikrofony wewnętrzne stosowane w kamerach cyfrowych często pozostawiają wiele do życzenia. To tanie urządzenia, które nie są wystarczająco czułe i generują dodatkowy szum własny. Mikrofony zewnętrzne można podłączyć zarówno do zwykłych kamer cyfrowych, jak i kamer monitoringu. W pierwszym przypadku są to zazwyczaj mikrofony typu shotgun, rzadziej krawatowe, w drugim – mikrofony elektretowe.

Wybierając mikrofon do kamery cyfrowej, należy wziąć pod uwagę zastosowane w nim filtry, redukcję szumów, czułość, pasmo przenoszenia, a także charakterystykę kierunkową. Nie bez znaczenia jest również typ mikrofonu. W przypadku kamer stosuje się zarówno mikrofony dynamiczne, jak i pojemnościowe.

Polecane mikrofony do kamer

Jak podłączyć mikrofon do kamery bez wejścia?

Aby podłączyć mikrofon do kamery cyfrowej, spełnione muszą zostać określone warunki. Jednym z nich jest odpowiednie złącze. W zwykłych kamerach ręcznych jest to zazwyczaj gniazdo jack 3,5 mm. Jego brak uniemożliwia zastosowanie mikrofonu zewnętrznego. Tak samo rzecz wygląda w przypadku kamer przemysłowych. W nich jednak często wykorzystuje się złącze cinch (RCA). Niektóre kamery IP pozwalają na przesył sygnału (i zarazem dostarczenie zasilania) za pomocą skrętki komputerowej lub poprzez wyjście niesymetryczne kablem koncentrycznym.

Jaki mikrofon do kamery?

Jak zostało wspomniane wcześniej, do kamer można podpiąć zarówno mikrofony dynamiczne, jak i pojemnościowe. Jakimi cechami wyróżniają się oba rozwiązania?

  • Mikrofony pojemnościowe – to urządzenia zbudowane z ruchomych okładek oraz stalowej siatki membranowej, które ładowane są napięciem polaryzującym. W ten sposób wytwarzany jest specjalny rodzaj kondensatora, którego pojemność zmienia się dzięki drganiom membrany. Rozwiązania te charakteryzują się bardzo dobrą czułością i precyzją w zbieraniu fal akustycznych. Wychwytywanie detali i wysoka czułość na transjenty powoduje, że lepiej sprawdzają się w przypadku nagrywania dźwięków wewnątrz, szczególnie w pomieszczeniach o dobrych warunkach akustycznych. Mikrofony pojemnościowe często wykorzystuje się do profesjonalnych zastosowań np. w studiach muzycznych – do nagrywania wokalu oraz instrumentów akustycznych. Jednym z rodzajów urządzeń pojemnościowych jest mikrofon elektretowy. W jego przypadku membrana wykonana jest ze spolaryzowanej folii elektretowej pokrytej warstwą metalu. Folia ta stanowi jedną z dwóch okładzin kondensatora. Ciśnienie akustyczne oddziałujące na membranę powoduje zmianę jego pojemności. Mikrofony elektretowe wykorzystuje się powszechnie w sprzętach elektrycznych codziennego użytku np. telefonach komórkowych, domofonach, interkomach, komputerach, a także kamerach monitoringu.
  • Mikrofony dynamiczne – ich budowa oparta jest na cienkiej elastycznej membranie oraz połączonej z nią cewce – usytuowanej w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. Drgania powietrza generowane przez fale dźwiękowe poruszają membraną oraz cewką, w wyniku czego wytwarzane jest napięcie na zaciskach cewki, a w konsekwencji prąd o częstotliwości odpowiadającej częstości drgań fal akustycznych. Mikrofony dynamiczne są proste w budowie i stąd wynika ich niska cena. Dodatkowo urządzenia te są mniej czułe na dochodzące do nich dźwięki – mikrofony dynamiczne nie rejestrują tak dobrze detali, jak choćby mikrofony pojemnościowe. Z jednej strony mogłoby się wydawać, że to wada mikrofonów dynamicznych, ale czy na pewno? Zastosowane w kamerach zwykłych lub kamerach IP umiejscowionych na zewnątrz, nie będą wyłapywały każdego dźwięku z otoczenia. Warto również wspomnieć, iż mikrofony te są solidne zbudowane, odporne na wilgoć i skraje temperatury.

Jak podłączyć mikrofon do kamery monitoringu?

Wydajny i skuteczny system monitoringu powinien rejestrować nie tylko wysokiej jakości obraz, ale również dźwięk. Zadaniem systemu monitoringu jest wielokierunkowa obserwacja, a ta wydaje się znacznie bogatsza, gdy nagrywany jest nie tylko sam obraz. W monitoringu najczęściej stosuje się niewielkich rozmiarów mikrofony elektretowe. Ich budowa i niska cena zakupu oraz eksploatacji powodują zainteresowanie tego typu rozwiązaniami. Mikrofony do podsłuchu wyposażone są nierzadko w możliwość regulowania głośności. Dzięki wspomnianym niewielkim rozmiarom można umieścić je praktycznie wszędzie. W połączeniu z miniaturowymi kamerami stanowią doskonały system do monitorowania i obserwacji trudnych miejsc, a odporne na uszkodzenia oraz zróżnicowane warunki atmosferyczne charakteryzują się długą żywotnością.

Czym kierować się podczas zakupu mikrofonu do kamery cyfrowej?

Nieważne, czy kupowane urządzenie to mikrofon do kamery sportowej, przemysłowej czy zwykłej, trzeba zadbać o jego odpowiednią jakość. W tym celu najlepiej przeprowadzić analizę dostępnych rozwiązań i wybrać urządzenie, które będzie odpowiadało potrzebom oraz wyróżniało się doskonałą jakością. Na jakie parametry zwrócić uwagę podczas zakupu?

  • Czułość – określa precyzję zbierania dźwięków przez mikrofon. Wartość ta wyrażana jest w miliwoltach na paskal – mV/Pa i mierzona dla 1 kHz. Większą czułością cechują się mikrofony pojemnościowe i dlatego powinno się ich używać przede wszystkim do rejestrowania dźwięków w dobrych akustycznie pomieszczeniach. Idealnie sprawdzają się np. podczas nagrywania filmów na vlogi. Mniejszą czułość w rejestrowaniu fal dźwiękowych powinny mieć mikrofony do kamer IP lub kamer zwykłych, które wykorzystuje się w plenerze.
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL) – określa najgłośniejszy sygnał, jaki mikrofon może przyjąć i przenieść dla podanej wartości zniekształceń. Im wartość SPL wyższa, tym lepiej.
  • Charakterystyka kierunkowa – mikrofony mogą mieć charakterystykę jednokierunkową, dwukierunkową lub wielokierunkową. To wspomniany parametr odpowiada za „wycinek” przestrzeni, z której mikrofon zbiera fale akustyczne. W przypadku mikrofonów jednokierunkowych (kardiodalnych, superkardiodalnych, hiperkardiodalnych czy subkardiodalnych) jest to przestrzeń z przodu urządzenia. Mikrofony jednokierunkowe wyłapują też dźwięki z boków, jednak ze znacznie mniejszą czułością. Mikrofony dwukierunkowe często nazywane ósemkowymi zbierają dźwięki zarówno ze źródła znajdującego się z przodu urządzenia, jak i z tyłu (kształt przestrzeni, z jakiej rejestrują fale akustyczne, przypomina wyglądem liczbę osiem). Jak nietrudno się domyślić, mikrofony wielokierunkowe rejestrują dźwięki z całego otoczenia, przez co nazywane są dookólnymi lub kołowymi.
  • Zasilanie – może być realizowane przewodowo lub bezprzewodowo. Mikrofony bezprzewodowe zasilane są najczęściej bateryjnie lub akumulatorowo. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na załączony do urządzenia bezprzewodowego akumulator i sprawdzić jego maksymalny czas pracy na jednym ładowaniu.
  • Budowa mikrofonu – urządzenia do kamer IP są niewielkimi modułami przypominającymi wyglądem kondensator, z kolei mikrofony do kamer zwykłych często mają postać znacznie większych urządzeń typu shotgun. Jak wyglądają mikrofony shotgun? Są to urządzenia przypominające krótką i grubą lub cienką i długą rurkę. Poprzez zwiększoną kierunkowość są w stanie lepiej rejestrować dochodzące do nich fale akustyczne.
  • Dodatkowe funkcjonalności – np. w postaci osłon przeciwwietrznych, które zmniejszają zniekształcenia powodowane podmuchami wiatru.

Dlaczego warto polecić mikrofon Rode VideoMic?

Wspomniane przez nas rozwiązanie jest polecane zarówno do amatorskich, jak i profesjonalnych zastosowań. Wykonanie w technologii pojemnościowej w połączeniu superkardioidalną charakterystyką absorpcji dźwięku zapewnia rejestrację głosu z kierunku, który określimy, bez niepotrzebnych szumów tła. Jakie jeszcze są korzyści z jego wyboru?

  • Najwyższa jakość nagrań audio.
  • Kompaktowe wymiary i niewielka waga.
  • Odporność na uderzenia mechaniczne.
  • Solidna i trwała, ergonomiczna obudowa.
  • Zasilanie wprost z urządzenia rejestrującego obraz.
  • System redukcji drgań i wstrząsów wykorzystujący tworzywo termoplastyczne.
  • Kompatybilność z większością kamer oraz aparatów dostępnych na rynku.
  • Szybkie mocowanie oraz praktyczne wyjście minijack do transmisji sygnału audio.

Decydując się na zakup, warto pamiętać, by mikrofon Rode do lustrzanki doposażyć w praktyczny deadcat, czyli wykonaną ze sztucznego futra nakładkę zapobiegającą rejestracji trzasków związanych z nagłymi podmuchami wiatru. Jest ona szczególnie ważna przy nagraniach terenowych.

Który mikrofon do lustrzanki sprawdzi się najlepiej?

Proponowane przez nas urządzenie to optymalne rozwiązanie o uniwersalnym zastosowaniu. Rozważając kupno sprzętu do nagrywania sygnału audio, warto również zwrócić uwagę na inne produkty. Jakie parametry są najistotniejsze?

  • Skuteczny system redukcji szumów oraz dedykowana osłona przeciwwiatrowa.
  • Wytrzymała, pojemna bateria albo możliwość zasilania z aparatu lub kamery.
  • Antyzakłóceniowy filtr górnoprzepustowy poprawiający jakość dźwięku.
  • Lekka, kompaktowa, mobilna konstrukcja o ergonomicznym kształcie.
  • Obecność uniwersalnych portów audio takich jak mini jack 3,5 mm.
  • Obudowa odporna na wstrząsy, pył, uderzenia i działanie wilgoci.
  • Zimna stopka zapewniająca kompatybilność z lustrzankami.
  • Możliwość pracy w funkcjonalnym trybie bezprzewodowym.

Dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań ukierunkowujących rejestrację dźwięku unikniemy konieczności późniejszego usuwania szumów tła oraz niepożądanych odgłosów prac budowlanych, wirującej pralki, hałasu komunikacyjnego czy krzyku dzieci za ścianą. Zdecydowanie warto również stawiać na rozwiązania pojemnościowe. Technologia ta polega na tym, że urządzenie zbudowane jest z ruchomych elementów wzajemnie ze sobą współpracujących. Wykonana ze stali siatka membranowa wraz z okładkami po przyłożeniu napięcia elektrycznego stanowią kondensator o zmiennej pojemności. Jest ona zależna od częstotliwości i amplitudy drgań membrany. W efekcie uzyskujemy bardzo wysoką czułość, dzięki której możliwa jest bezproblemowa rejestracja również najcichszych dźwięków. Profesjonalne mikrofony kierunkowe do kamer dostępne również w asortymencie sklepu internetowego Morele.net można też podłączyć do nowoczesnych smartfonów.

Jeśli zależy nam na takiej funkcji, przed zakupem warto sprawdzić, czy są one kompatybilne z używanym przez nas telefonem oraz systemem Android albo Apple iOS. Należy jednak pamiętać, że ich masa może być stosunkowo duża w porównaniu z niewielkich rozmiarów komórką. Można wówczas rozważyć kupno dedykowanych rozwiązań takich jak Rode VideoMic Me. Opisywane przez nas rozwiązania są dużo bardziej praktyczne niż niewiele tańsze mikrofony krawatowe, które wiele osób używa na początku swojej przygody z wideofilmowaniem, niezależnie od zakresu nagrań, jakie chcą wykonywać. Nie brzmią one tak „radiowo”, jak rozwiązania pojemnościowe o kierunkowej charakterystyce. W razie problemów z wyborem sprzętu do swoich zastosowań warto skontaktować się z jednym z naszych doradców. Specjaliści doradzą Ci, jakie urządzenie będzie najlepsze do aparatu, który posiadasz.

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym filmowcem, czy prowadzisz biznes związany z nagrywaniem video, uniwersalnym rozwiązaniem będzie mikrofon Rode pasujący zarówno do cyfrowej lustrzanki, jak i profesjonalnej kamery. Pozwoli Ci na rejestrowanie wysokiej klasy dźwięku w terenie, studiu oraz podczas wywiadu prowadzonego w kawiarni. Cechuje się doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Niewygórowany koszt zakupu oraz wieloletnia gwarancja sprawiają, że jest świetnym wyborem, od którego możesz zacząć przygodę z filmem.

Kiedy lepiej wybrać mikrofon bezprzewodowy do kamery?

Wiele osób zastanawia się, kiedy lepiej wybrać mikrofon bezprzewodowy do lustrzanki marki Canon lub Nikon. W wielu przypadkach będzie to dużo bardziej uniwersalne rozwiązanie niż urządzenie, które ogranicza nas kablem transmisyjnym. Dzięki niemu będziemy mogli usytuować rejestrator dźwięku w dowolnym miejscu, nawet w dużej odległości od kamery czy aparatu fotograficznego z funkcją filmowania. Przesył sygnału audio odbywa się przy użyciu odpornych na zakłócenia, bezstratnych technologii radiowych.

Rejestracja dźwięków natury, głosu ptaków, mowy podczas wywiadu telewizyjnego czy ścieżki głosowej do kursu online to jedne z wielu zastosowań profesjonalnych urządzeń mikrofonowych. Jeżeli szukasz solidnego, a zarazem taniego mikrofonu do lustrzanki to powinieneś zainteresować się produktami marki Rode, które dostępne są w bogatym asortymencie sklepu internetowego Morele.net. W razie jakichkolwiek pytań nasi specjaliści pomogą Ci w wyborze sprzętu kompatybilnego z Twoją kamerą i dopasowanego do indywidualnych potrzeb.

Udostępnij
5,0
5 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 07:18
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.