https://www.morele.net/wiadomosc/monitor-dla-grafika-i-fotografa-jak-wybrac/1048/ 2019-02-25 10:28:21.000000

Monitor dla grafika i fotografa - jak wybrać?

Czym kierować się przy wyborze monitora do obróbki grafiki i zdjęć? Jak wybrać najlepszy monitor?

Monitor dla grafika to jedno z podstawowych narzędzi, bez którego jego praca nie byłaby możliwa. Monitor jest urządzeniem ważnym także u fotografa, który obrabia zdjęcia i przygotowuje do ewentualnego wydruku. Nieodpowiedni sprzęt wpływa nie tylko na jakość, ale przede wszystkim na wyniki pracy. Wszystko to sprawia, że monitory do profesjonalnych zastosowań nie należą do najtańszych, bo muszą posiadać szereg odpowiednich parametrów, jednak pozwolą cieszyć się wysokim komfortem pracy, a przede wszystkim pozwolą na jej w pełni profesjonalne wykonywanie. Stąd też przy zakupie monitora pojawia się bardzo dużo wątpliwości. Jaki monitor będzie odpowiedni dla grafika, a jaki dla fotografa? Na co zwracać szczególną uwagę i czy trzeba kupować sprzęt za kilka tysięcy złotych, by móc cieszyć się doskonałymi efektami? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym poradniku.

Monitor dla grafika

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, tak też i graficy mogą mieć różne potrzeby. Początkujący grafik nie musi wydawać kilku tysięcy złotych na monitor – wystarczy mu sprawdzony sprzęt ze średniej półki cenowej. Podobnie dzieje się w przypadku grafików tworzących jedynie na potrzeby Internetu. Jeśli jednak dana osoba przygotowuje również materiały do druku, musi już znaleźć sprzęt droższy, z bardzo dobrym (bliskim ideałowi) odwzorowaniu barw.

Monitor dla fotografa

Jeśli fotograf (szczególnie amator) obrabia jedynie zdjęcia i zostawia je w kopii cyfrowej, nie ma sensu kupna monitora, którego koszt zakupu nigdy się nie zwróci. Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku fotografa profesjonalisty, który dba także o przygotowanie zdjęcia do druku. Potrzebuje on, podobnie jak grafik, bardzo dobrego monitora o świetnym odwzorowaniu kolorów, ale i równomiernym podświetleniu.

Zatem to, jaki monitor dla grafika, a jaki dla fotografa wybrać, zależy głównie od stopnia zaawansowania pracy. Jak w każdym przypadku, może być mowa zarówno o hobbystach i profesjonalistach i choć zawsze warto, a na pewno chciałoby się mieć idealny, najlepszy sprzęt, a co za tym idzie – często również bardzo drogi – czasem po prostu mija się to z celem, bo nie zawsze jest się w stanie wykorzystać cały jego potencjał. Dlatego najlepiej doprecyzować, jaki zakres prac najczęściej jest wykonywany i co potrzeba, by ich efekty były jak najlepsze, a samo działanie komfortowe i wygodne. Wtedy znacznie łatwiej wybrać monitor o odpowiednich parametrach.

Monitory komputerowe

Monitory komputerowe

Na co zwracać uwagę?

Rodzaj matrycy

To m.in. typ matrycy wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Grafik oraz fotograf powinni unikać monitorów wyposażonych w matrycę TN, która oferuje najsłabsze parametry. Najlepszym rozwiązaniem są monitory z ekranem IPS, które mają wszystkie cechy niezbędne przy pracy kreatywnej. Charakteryzują się bardzo dobrym odwzorowaniem kolorów i szerokimi kątami widzenia.

Warto również zainteresować w ekran z matową powłoką, dzięki której uniknie się niepożądanych refleksów i odbić.

Przekątna i rozdzielczość

Są to dwa bardzo istotne parametry, które wpływają na pracę. Grafik, podobnie jak fotograf, nie powinien pracować na małym ekranie. Panel powinien być wystarczająco duży. Minimalna wielkość monitora powinna wynosić co najmniej 23-24 cale. W połączeniu z wysoką rozdzielczością (co najmniej Full HD), użytkownik otrzymuje duży pulpit roboczy. Chcąc więc wybrać dobry monitor dla grafika, powinno się postawić zarówno na duży ekran, który po prostu będzie wygodny, jak i na dużą rozdzielczość. Te dwa parametry muszą iść ze sobą w parze, bo zarówno zbyt mały monitor z dużą rozdzielczością, jak i duży ekran ze zbyt małą, znacząco wpływają na odbiór obrazu.

Jasność

Dużą rolę odgrywa jasność ekranu. W przypadku monitorów dla profesjonalistów powinna ona wynosić co najmniej 250 nitów, jednak im wyższa wartość, tym lepiej.

Gamut

Jest to niezwykle ważny element każdego monitora przeznaczonego do zastosowań profesjonalnych. Każdy grafik oraz fotograf powinien zainteresować się monitorem oferującym szerokie spektrum barw. Minimalny wymóg to paleta AdobeRGB (choć dla początkujących wystarczająca będzie również pokrycie przestrzeni sRGB). Przestrzeń barw AdobeRGB reprezentuje o 35% więcej barw niż sRGB. W tym przypadku nie powinno być mowy o kompromisie, gdyż tylko dzięki szerokiej palecie barw możliwa będzie dokładna i bliska rzeczywistości praca z obrazem.

Obsługa przestrzeni barw AdobeRGB nie jest standardem we wszystkich monitorach, ale pojawia się coraz częściej, niekoniecznie tylko w monitorach dla profesjonalistów, choć oczywiście w tej grupie sprzętów najłatwiej będzie znaleźć dobry monitor. Najczęściej jednak w monitorach jest używana przestrzeń sRGB. Takie postrzeganie barw prezentują też strony internetowe – przetwarzają one paletę AdobeRGB na sRGB, czasem obniżając wartości kolorów. Dlatego jeśli grafik przygotowuje zdjęcia na użytek sieci, wystarczająca będzie przestrzeń sRGB, z kolei jeśli zdjęcia są przeznaczone do druku – lepsza będzie AdobeRGB, dająca żywsze i bardziej nasycone kolory, choć widoczne to będzie dopiero po wydrukowaniu, bo standardowy monitor nie wyświetli poprawnie kolorów z tej przestrzeni.

Warto również poszukać monitorów, które oferują możliwość samodzielnej kalibracji lub też mają odpowiednie certyfikaty. Kalibracja pozwala na regulację kolorów w taki sposób, by te były jak najbliższe rzeczywistości.

Podświetlenie

Podświetlenie powinno być równomierne – szczególnie w monitorach przeznaczonych dla fotografów, ale także i grafików. Obróbka materiałów graficznych bardzo często oznacza ingerencję w poziomy jasności. Jeśli monitor będzie nierównomiernie podświetlony okaże się, że sama obróbka będzie niedokładna, a otrzymany wynik pracy może być daleki od oczekiwanego.

Kontrast

Jest to parametr, który może budzić najwięcej wątpliwości. Jednak i on wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Im jest on wyższy, tym lepiej. Należy pamiętać, by nie ulegać magii reklamy i nie decydować się na kupno monitora, w którym producent podał bardzo wysoki kontrast, gdyż najczęściej jest to kontrast dynamiczny, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistymi warunkami i możliwościami monitora.

Dodatkowe funkcje

Oprócz standardowych parametrów, można kupić monitor wyposażony w:

  • funkcję PIVOT – przyda się grafikowi, który jednocześnie jest programistą i np. koduje zaprojektowane przez siebie strony. Funkcja PIVOT umożliwia odwrócenie monitora do pozycji pionowej, co przy ekranach panoramicznych może mieć niebagatelne znaczenie.
  • dotykową matrycę – nie jest to rzecz niezbędna, jednak z pewnością pozwoli na korzystanie z monitora jak z tabletu. Niektóre firmy produkujące ekrany przeznaczone dla profesjonalistów mają w swojej ofercie monitory, które mogą być jednocześnie tabletem. Dotykowe ekrany nadal wzbudzają mieszane uczucia, jednak jeśli chodzi o monitor dla grafika, funkcja ta wydaje się wyjątkowo przydatna.

Producenci

Na rynku znajduje się dwóch producentów, którzy oferują profesjonalne monitory do grafiki i fotografii. Są to NEC oraz EIZO. Ich monitory nie należą do najtańszych, a ich ceny bardzo często rozpoczynają od 5000 zł. Kupując urządzenie opatrzone ich logiem, posiada się gwarancję sprzętu, który zapewni bardzo dobre parametry. Inni popularni producenci oferują mniej lub bardziej komercyjne rozwiązania dopasowane do niekoniecznie zasobnych portfelów użytkowników. Na początek, osoby, które dopiero planują rozpocząć przygodę z fotografią lub grafiką, mogą pozwolić sobie na zakup tańszego sprzętu do 1000 lub 2000 zł.

Tani monitor dla grafika nie oznacza skrajnie gorszego sprzętu – wybór jest duży, spośród wielu znanych i równie cenionych marek, które także oferują przyzwoite parametry i reklamują swoje sprzęty jako dedykowane określonym grupom odbiorców. Przystępne cenowo, a bardzo dobre pod względem parametrów, są monitory Benq (np. obsługują przestrzeń kolorów AdobeRGB), które z pewnością sprawdzą się w pracy zarówno grafików, jak i fotografów. Określenie budżetu jest istotne przy wyborze dobrego monitora, jednak najważniejsze osiągniecie równowagi między jego specyfikacją a charakterem własnej pracy.

Polecane artykuły
 

Monitor dla grafika to jedno z podstawowych narzędzi, bez którego jego praca nie byłaby możliwa. Monitor jest urządzeniem ważnym także u fotografa, który obrabia zdjęcia i przygotowuje do ewentualnego wydruku. Nieodpowiedni sprzęt wpływa nie tylko na jakość, ale przede wszystkim na wyniki pracy. Wszystko to sprawia, że monitory do profesjonalnych zastosowań nie należą do najtańszych, bo muszą posiadać szereg odpowiednich parametrów, jednak pozwolą cieszyć się wysokim komfortem pracy, a przede wszystkim pozwolą na jej w pełni profesjonalne wykonywanie. Stąd też przy zakupie monitora pojawia się bardzo dużo wątpliwości. Jaki monitor będzie odpowiedni dla grafika, a jaki dla fotografa? Na co zwracać szczególną uwagę i czy trzeba kupować sprzęt za kilka tysięcy złotych, by móc cieszyć się doskonałymi efektami? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym poradniku.

Monitor dla grafika

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, tak też i graficy mogą mieć różne potrzeby. Początkujący grafik nie musi wydawać kilku tysięcy złotych na monitor – wystarczy mu sprawdzony sprzęt ze średniej półki cenowej. Podobnie dzieje się w przypadku grafików tworzących jedynie na potrzeby Internetu. Jeśli jednak dana osoba przygotowuje również materiały do druku, musi już znaleźć sprzęt droższy, z bardzo dobrym (bliskim ideałowi) odwzorowaniu barw.

Monitor dla fotografa

Jeśli fotograf (szczególnie amator) obrabia jedynie zdjęcia i zostawia je w kopii cyfrowej, nie ma sensu kupna monitora, którego koszt zakupu nigdy się nie zwróci. Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku fotografa profesjonalisty, który dba także o przygotowanie zdjęcia do druku. Potrzebuje on, podobnie jak grafik, bardzo dobrego monitora o świetnym odwzorowaniu kolorów, ale i równomiernym podświetleniu.

Zatem to, jaki monitor dla grafika, a jaki dla fotografa wybrać, zależy głównie od stopnia zaawansowania pracy. Jak w każdym przypadku, może być mowa zarówno o hobbystach i profesjonalistach i choć zawsze warto, a na pewno chciałoby się mieć idealny, najlepszy sprzęt, a co za tym idzie – często również bardzo drogi – czasem po prostu mija się to z celem, bo nie zawsze jest się w stanie wykorzystać cały jego potencjał. Dlatego najlepiej doprecyzować, jaki zakres prac najczęściej jest wykonywany i co potrzeba, by ich efekty były jak najlepsze, a samo działanie komfortowe i wygodne. Wtedy znacznie łatwiej wybrać monitor o odpowiednich parametrach.

Monitory komputerowe

Monitory komputerowe

Na co zwracać uwagę?

Rodzaj matrycy

To m.in. typ matrycy wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Grafik oraz fotograf powinni unikać monitorów wyposażonych w matrycę TN, która oferuje najsłabsze parametry. Najlepszym rozwiązaniem są monitory z ekranem IPS, które mają wszystkie cechy niezbędne przy pracy kreatywnej. Charakteryzują się bardzo dobrym odwzorowaniem kolorów i szerokimi kątami widzenia.

Warto również zainteresować w ekran z matową powłoką, dzięki której uniknie się niepożądanych refleksów i odbić.

Przekątna i rozdzielczość

Są to dwa bardzo istotne parametry, które wpływają na pracę. Grafik, podobnie jak fotograf, nie powinien pracować na małym ekranie. Panel powinien być wystarczająco duży. Minimalna wielkość monitora powinna wynosić co najmniej 23-24 cale. W połączeniu z wysoką rozdzielczością (co najmniej Full HD), użytkownik otrzymuje duży pulpit roboczy. Chcąc więc wybrać dobry monitor dla grafika, powinno się postawić zarówno na duży ekran, który po prostu będzie wygodny, jak i na dużą rozdzielczość. Te dwa parametry muszą iść ze sobą w parze, bo zarówno zbyt mały monitor z dużą rozdzielczością, jak i duży ekran ze zbyt małą, znacząco wpływają na odbiór obrazu.

Jasność

Dużą rolę odgrywa jasność ekranu. W przypadku monitorów dla profesjonalistów powinna ona wynosić co najmniej 250 nitów, jednak im wyższa wartość, tym lepiej.

Gamut

Jest to niezwykle ważny element każdego monitora przeznaczonego do zastosowań profesjonalnych. Każdy grafik oraz fotograf powinien zainteresować się monitorem oferującym szerokie spektrum barw. Minimalny wymóg to paleta AdobeRGB (choć dla początkujących wystarczająca będzie również pokrycie przestrzeni sRGB). Przestrzeń barw AdobeRGB reprezentuje o 35% więcej barw niż sRGB. W tym przypadku nie powinno być mowy o kompromisie, gdyż tylko dzięki szerokiej palecie barw możliwa będzie dokładna i bliska rzeczywistości praca z obrazem.

Obsługa przestrzeni barw AdobeRGB nie jest standardem we wszystkich monitorach, ale pojawia się coraz częściej, niekoniecznie tylko w monitorach dla profesjonalistów, choć oczywiście w tej grupie sprzętów najłatwiej będzie znaleźć dobry monitor. Najczęściej jednak w monitorach jest używana przestrzeń sRGB. Takie postrzeganie barw prezentują też strony internetowe – przetwarzają one paletę AdobeRGB na sRGB, czasem obniżając wartości kolorów. Dlatego jeśli grafik przygotowuje zdjęcia na użytek sieci, wystarczająca będzie przestrzeń sRGB, z kolei jeśli zdjęcia są przeznaczone do druku – lepsza będzie AdobeRGB, dająca żywsze i bardziej nasycone kolory, choć widoczne to będzie dopiero po wydrukowaniu, bo standardowy monitor nie wyświetli poprawnie kolorów z tej przestrzeni.

Warto również poszukać monitorów, które oferują możliwość samodzielnej kalibracji lub też mają odpowiednie certyfikaty. Kalibracja pozwala na regulację kolorów w taki sposób, by te były jak najbliższe rzeczywistości.

Podświetlenie

Podświetlenie powinno być równomierne – szczególnie w monitorach przeznaczonych dla fotografów, ale także i grafików. Obróbka materiałów graficznych bardzo często oznacza ingerencję w poziomy jasności. Jeśli monitor będzie nierównomiernie podświetlony okaże się, że sama obróbka będzie niedokładna, a otrzymany wynik pracy może być daleki od oczekiwanego.

Kontrast

Jest to parametr, który może budzić najwięcej wątpliwości. Jednak i on wpływa na jakość wyświetlanego obrazu. Im jest on wyższy, tym lepiej. Należy pamiętać, by nie ulegać magii reklamy i nie decydować się na kupno monitora, w którym producent podał bardzo wysoki kontrast, gdyż najczęściej jest to kontrast dynamiczny, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistymi warunkami i możliwościami monitora.

Dodatkowe funkcje

Oprócz standardowych parametrów, można kupić monitor wyposażony w:

  • funkcję PIVOT – przyda się grafikowi, który jednocześnie jest programistą i np. koduje zaprojektowane przez siebie strony. Funkcja PIVOT umożliwia odwrócenie monitora do pozycji pionowej, co przy ekranach panoramicznych może mieć niebagatelne znaczenie.
  • dotykową matrycę – nie jest to rzecz niezbędna, jednak z pewnością pozwoli na korzystanie z monitora jak z tabletu. Niektóre firmy produkujące ekrany przeznaczone dla profesjonalistów mają w swojej ofercie monitory, które mogą być jednocześnie tabletem. Dotykowe ekrany nadal wzbudzają mieszane uczucia, jednak jeśli chodzi o monitor dla grafika, funkcja ta wydaje się wyjątkowo przydatna.

Producenci

Na rynku znajduje się dwóch producentów, którzy oferują profesjonalne monitory do grafiki i fotografii. Są to NEC oraz EIZO. Ich monitory nie należą do najtańszych, a ich ceny bardzo często rozpoczynają od 5000 zł. Kupując urządzenie opatrzone ich logiem, posiada się gwarancję sprzętu, który zapewni bardzo dobre parametry. Inni popularni producenci oferują mniej lub bardziej komercyjne rozwiązania dopasowane do niekoniecznie zasobnych portfelów użytkowników. Na początek, osoby, które dopiero planują rozpocząć przygodę z fotografią lub grafiką, mogą pozwolić sobie na zakup tańszego sprzętu do 1000 lub 2000 zł.

Tani monitor dla grafika nie oznacza skrajnie gorszego sprzętu – wybór jest duży, spośród wielu znanych i równie cenionych marek, które także oferują przyzwoite parametry i reklamują swoje sprzęty jako dedykowane określonym grupom odbiorców. Przystępne cenowo, a bardzo dobre pod względem parametrów, są monitory Benq (np. obsługują przestrzeń kolorów AdobeRGB), które z pewnością sprawdzą się w pracy zarówno grafików, jak i fotografów. Określenie budżetu jest istotne przy wyborze dobrego monitora, jednak najważniejsze osiągniecie równowagi między jego specyfikacją a charakterem własnej pracy.

Polecane artykuły
 
Kategoria: Poradniki
Data: 25.02.2019
Social
4,4
6 ocen
5 komentarzy
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
jaaa
Dobre sobie - monitor który sam się kalibruje.. autorze - kalibruje się specjalnymi kolorymetrami i to ma sens, natomiast monitor sam się nie skalibruje, może co najwyżej się jako tako uśrednić..
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2017-02-01
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
unm
Monitor jak najbardziej może się sam kalibrować, chociażby EIZO ColorEdge CG245W posiada wbudowany kalibrator w postaci takiego wysuwanego dynksa.
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2017-03-15
Tnax
To nie taki do końca wbudowany, nadal jest to ta sama technologia co zewnętrzny, tylko że chowany w obudowie monitora. A bardziej tu chyba chodziło o coś w stylu softowej kalibracji, bez użycia ww. sprzętu.
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2017-12-15
BW
Jaki jest sens pisać w artykule o matrycy IPS, a polecać w rankingu monitory z matrycą TN ?
(0) (0)
Zaloguj się / Zarejestruj się, żeby ocenić tę recenzję
2018-03-06
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.