Ekspert Morele | 14:48
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Dowiedz się więcej o dedykowanych czasach dostawy.
Wybierz kod pocztowy
Udostępnij
Skomentuj

Mikrofon kardioidalny i dookólny – jaki wybrać? który lepszy?

Wyróżniamy mikrofony jednokierunkowe (np. kardioidalny) i wszechkierunkowe (np. dookólny). Który z nich jest lepszy?

Tutaj wyróżniamy mikrofony jednokierunkowe (np. kardioidalny) i wszechkierunkowe (np. dookólny). Który z nich jest lepszy? Nie można określić dokładnie, że dany mikrofon jest lepszy lub gorszy od innego. Wszystko zależy od naszych potrzeb i od przeznaczenia mikrofonu. Porównajmy mikrofony dookólne i kardioidalne, a kwestia ta stanie się z pewnością jaśniejsza.

Jak działa mikrofon kardioidalny?

Mikrofon kardioidalny jest inaczej nazywany mikrofonem nerkowym. Jest to rodzaj mikrofonu jednokierunkowego, czyli takiego, który zbiera dźwięki z wybranego kierunku. Mikrofon jednokierunkowy nie zarejestruje wszystkich dźwięków, które Cię otaczają, tylko te, które pochodzą z określonego kierunku. Mikrofon kardioidalny jest podstawowym typem mikrofonu jednokierunkowego. Inne typy to mikrofony:

  • Superkardioidalne, czyli takie, które również zbierają dźwięk jednokierunkowo, ale cechują się większą czułością. Mikrofony takie stosowane są podczas występów estradowych.
  • Hiperkardioidalne – cechują się jeszcze większą czułością w stosunku do dźwięku na wprost i mniejszą do tego, który pochodzi z boków.
  • Subkardioidalne – są połączeniem mikrofonu kierunkowego i wszechkierunkowego, ale lepiej radzą sobie w zbieraniu dźwięków, które brzmią na wprost mikrofonu.
  • Shotgun – zbiera dźwięk z wąskiego wycinka przestrzeni, ale robi to wyjątkowo dokładnie.

Każdy mikrofon posiada współczynnik kierunkowości, czyli określenie pola zasięgu. Najwyższy współczynnik kierunkowości posiadają shotguny, najmniejszy mikrofony kardioidalne. W mikrofonach kardioidalnych membrana jest zbudowana tak, by była wystawiona na działanie fal dźwiękowych dochodzących z określonego kierunku.

Jak działa mikrofon dookólny?

Mikrofony dookólne nazywa się też kołowymi, gdyż mają zdolność zbierania dźwięku ze wszystkich stron. Jeżeli staniemy z takim mikrofonem w tłumie ludzi, to zarejestruje on na równi dźwięki, które będą dochodziły ze wszystkich stron. Dźwięki odbierane przez taki mikron odtwarzane są w bardzo naturalny sposób. Budowa takiego mikrofonu pozwala mu odbierać dźwięki na całym planie koła i przetwarzać je w odpowiedni sposób. W mikrofonach dookolnych membrana wystawiona jest na działanie ze wszystkich stron.

Zalety i wady mikrofonów kardioidalnych

Mikrofony kardioidalne zbierają dźwięk w polu, które przypomina nerkę. Ich budowa pozwala na silniejsze zbieranie dźwięków, które dochodzą z obszaru na wprost, zaś słabsze odbieranie tych, które dochodzą do urządzenia pod kątem 90 stopni. Jeżeli spojrzymy na to pole z góry, zobaczymy, że dźwięk zbierany jest na wprost i po bokach w charakterystyczny, zaokrąglony kształt. Z takim mikrofonem niestety nie wybierzemy się w miejsce, w którym dźwięk będzie przestrzenny. Fale dźwiękowe będą zbierane tylko w określonym zakresie. Mikrofon tego typu dedykowany jest mówcom, piosenkarzom czy prezenterom. Wszystkim tym, którzy chcą by z głośników dobiegał głównie ich głos lub dźwięki przez nich generowane. Takie mikrofony niestety nie mogą być stosowane do przekazywania dźwięku instrumentów, gdyż rejestrowałyby zbytnio basy. Znaczącą wadą mikrofonów kardioidalnych jest wywoływany przez nie efekt zbliżenia, który polega na wzmocnieniu niektórych (nie zawsze pożądanych) brzmień.

Polecane mikrofony

Zalety i wady mikrofonów dookólnych

Stosowanie mikrofonów dookólnych pozwala na osiągnięcie bardzo naturalnego dźwięki bez zniekształceń. Niestety mikrofon dookólny sprawdzi się dobrze tylko w warunkach studyjnych oraz w zamkniętych pomieszczeniach, w których generowane będą tylko takie dźwięki, jakie chcemy wzmacniać. Taki mikrofon raczej nie sprawdzi się podczas występu scenicznego, bo z głośników poleci hałas widowni. Mikrofony wszechkierunkowe stosuje się w pomieszczeniach o dobrej akustyce do przekazania dźwięków instrumentów i nie ma tutaj obawy o to, że basy będą zbyt mocno wyeksponowane. Mikrofony tego typu są powszechnie stosowane w studiach radiowych i telewizyjnych.

Jak wybrać mikrofon? Który lepszy?

Wybór mikrofonu zależy do tego, do jakich celów chcemy go wykorzystać. Zbieranie dźwięku przestrzennego będzie wymagało mikrofonu dookólnego. Rejestrowanie dźwięków w przystosowanych do tego warunkach (z wyłączeniem instrumentów), lepiej powiedzie się z mikrofonem kierunkowym. Nagrywanie filmów na YouTube lepiej wykonamy z pomocą mikrofonu kierunkowego. Natomiast do rejestrowania dźwięków przyrody skuteczniejszy będzie mikrofon dookólny.

Ile kosztuje mikrofon kardioidalny i dookólny?

Najtańsze mikrofony dookólne z klipsem można kupić już za kilkanaście złotych, ale ich jakość będzie bardzo słaba. Profesjonalny sprzęt to wydatek rzędu 1500-3000 zł, choć oczywiście można też celować w średnią półkę i kupić coś za kilkaset złotych. Dopóki nie powadzimy profesjonalnego studia telewizyjnego, to nie są nam potrzebne mikrofony z najwyższej półki.

Mikrofon kierunkowy można kupić za ok. 200-1000 zł w średniej jakości i 1000-2000 w wyżej jakości (lepsza izolacja i wyższa czułość). Droższe są oczywiście zestawy. Za kilka mikrofonów trzeba zapłacić kilka, a czasami nawet kilkanaście tysięcy złotych. Cena zawsze powinna być dopasowana do standardu wykorzystania. Trzeba się też liczyć z tym, że im ona wyższa, tym mikrofon lepszy.

Udostępnij
5,0
3 oceny
1 komentarz
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (1)

Niestety nie mogę się zgodzić z tym, że mikrofony kardioidalne nie nadają się do nagrywania instrumentów, ponieważ są one powszechnie używane do tego w studio i na estradzie. Przykładem jest legendarny Shure SM57, znany z możliwości uzyskania profesjonalnego brzmienia, wytrzymałości, dosyć niskiej ceny, używany na wielu profesjonalnych nagraniach. Mówi się nawet, że każde szanujące się studio powinno go mieć. Ponadto częsty wybór osób początkujących poważniej myślących o jakości nagrań audio np. w domowym studio. I mimo tego, że niestety to fakt, że im bliżej źródła dźwięku, tym więcej niższych częstotliwości w brzmieniu, to można ich ilość dostosować odległością od źródła dźwięku. Mam nadzieję, że do 20cm od źródła dźwięku znajdziemy odpowiednie dla siebie brzmienie, mając na uwadze też to, że z różnych części instrumentów, czy głośników wydobywa się inne brzmienie. I tak np. z pudła rezonansowego gitary akustycznej wydobywają się raczej basy, natomiast po przyłożeniu mikrofonu bliżej gryfu lub mostka słychać więcej sopranów. Zatem możemy mieć wpływ na proporcje basów i sopranów w brzmieniu, przez przyłożenie mikrofonu gdzieś pomiędzy te 2 miejsca. Podobnie jest z głośnikami. Z ich środka wydobywają się soprany, natomiast z brzegów membrany jest więcej basu. Pozycjonując mikrofon jesteśmy w stanie uzyskać zadowalające brzmienie gitary elektrycznej, nagranej z głośnika gitarowego. Można wspomnieć o pewnej wadzie tego modelu mikrofonu, trochę podgłaśnia on wysokie soprany, przez co w dosyć specyficznych sytuacjach dźwięk może być zbyt kłujący w uszy, lecz w post produkcji, lub na stole mikserskim na koncercie można osiągnąć zadowalający efekt.