Udostępnij
https://www.morele.net/wiadomosc/jak-dobrac-obiektyw-do-lustrzanki-jakie-najlepsze-polecane-modele/466/ 2018-01-19 08:26:35.000000

Jak dobrać obiektyw do lustrzanki? - Jakie najlepsze? Polecane modele.

Decydując się na lustrzankę cyfrową, kupujący często nie zdaje sobie sprawy, że to dopiero część poniesionych wydatków. Do kompletu konieczny jest wybór co najmniej jednego obiektywu, który pozwoli uzyskać pożądane efekty oraz zajmować się określonym typem fotografii jak portrety, pejzaże czy makro.

Co to jest obiektyw zmiennoogniskowy?

Obiektyw zmiennoogniskowy to taki rodzaj obiektywu, w którym mamy możliwość zmiany długości ogniskowej. Obiektywy zmiennoogniskowe wykorzystują do zmiany ogniskowej grupy soczewek, które przesuwają się wzdłuż osi optycznej obiektywu. W obiektywach zmiennoogniskowych jest zazwyczaj kilkanaście soczewek, a skomplikowana budowa powoduje, że są one dość drogie.

Dla osób, które nie mają zbyt wielu doświadczeń, wybór i kupno obiektywu może być bardzo trudne. Czym kierować się przy zakupie obiektywu – jest to pytanie, które z pewnością niejednokrotnie padało z ust fotoamatorów. Podstawowe wskazówki zostały zebrane poniżej.

Na co zwracać uwagę?

W ofertach producentów sprzętu fotograficznego można spotkać różne typy obiektywów. Jednak, by wiedzieć, czym tak naprawdę się różnią, konieczne jest poznanie podstawowych pojęć związanych z obiektywami, które bezpośrednio wpływają na jakość i rodzaj zdjęć. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, należy również odpowiedzieć na jedno pytanie: do jakiego typu zdjęć będzie wykorzystywany obiektyw?

Ogniskowa i kąt widzenia

Ogniskowa to jeden z podstawowych parametrów obiektywu, który go kategoryzuje. Z kolei kąt widzenia powiązany jest z ogniskową. Nie wnikając w techniczne i fizyczne zagadnienia, przyjmuje się, że im niższa (krótsza) ogniskowa, tym szerszy kadr zostanie uchwycony. Inaczej mówiąc krótka ogniskowa wiąże się z szerokim kątem widzenia. W ten sposób na rynku można spotkać obiektywy:

  • szerokokątne (10-28 mm)– nadające się do fotografowania krajobrazów oraz wnętrz
  • standardowe (35-80 mm)– sprawdzające się w reportażach
  • teleobiektywy (100-300 mm)– wykorzystywane przy portretach, wydarzeniach sportowych, a także zdjęciach przyrodniczych
  • superteleobiektywy (300-1200 mm) – dysponują najmniejszym kątem widzenia i są zakładane podczas imprez sportowych oraz zdjęć przyrody.

W przypadku fotografii cyfrowej pojawia się jednak pewien problem, który powoduje, że pomimo wykorzystania różnych ogniskowych uzyskiwany kadr jest identyczny. Dlatego też wprowadzono ekwiwalent ogniskowej dla 35 mm, który umożliwia przeliczenie ogniskowej obiektywu na pole widzenia klatki małoobrazkowej. Producenci stosują różne przeliczniki. O to kilka przykładowych:

  • Nikon – x1.5
  • Olympus – x2
  • Panasonic - x2

Zakres ogniskowych (zoom)

Aby zaspokoić potrzeby i wymagania amatorów, którzy chcą uzyskiwać podobne efekty jak w kompaktach (jeden obiektyw – wszystkie typy fotografii), producenci oferują obiektywy typu zoom o dość szerokim zakresie ogniskowych.

Spotkać można:

  • zoom szerokokątny
  • zoom standardowy
  • telezoom
  • uniwersalny superzoom np. 18-200 mm – choć pozwala na robienie zdjęć różnego typu, należy liczyć się, że wykonane fotografie będą gorszej jakości.

W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że im węższy zakres ogniskowych, tym lepszej jakości wychodzą zdjęcia.

Warto wiedzieć!

Oprócz obiektywów zmiennoogniskowych, można również spotkać obiektywy stałooogniskowe, najczęściej wykorzystywane przez profesjonalistów do konkretnych celów. Tego typu obiektywy są mniej wszechstronne, ale jednocześnie charakteryzują się niewielką wagą oraz rozmiarami. Oferują również lepszą jakość zdjęć oraz umożliwiają pracę w trudniejszych warunkach oświetleniowych.

Otwór względny obiektywu (jasność)

Każdy obiektyw, oprócz ogniskowej, ma jeszcze jedno oznaczenie, które dla niewtajemniczonych może wyglądać tajemniczo. Przykładowo jest to symbol F3.2 lub f3.2 i oznacza maksymalny otwór dla danego obiektywu, czyli maksymalną ilość światła, która pada na matrycę światłoczułą. Należy kierować się prostą zasadą: im niższa wartość, tym więcej światła wpada przez obiektyw, czyli będzie on jaśniejszy.

Bezpośrednio z jasnością (przysłoną) wiąże się pojęcie czasu naświetlania tzn. jak długo będzie wpadać światło przez obiektyw, a tym samym na jak długo zostanie otwarta migawka. Dodatkowo jasność i czas naświetlania wpływa na ostrość zdjęcia.

Jasny obiektyw (szczególnie zmiennoogniskowy) niestety jest cięższy i większy, ale umożliwia wykonywanie zdjęć przy mniejszej ilości światła oraz uzyskiwać małą głębię ostrości. Najczęściej są to również konstrukcje bardzo dobrze wykonane, pozwalające na uzyskanie zdjęć lepszej jakości.

Mocowanie

Tak naprawdę, wybierając korpus lustrzanki cyfrowej, zapada decyzja o ograniczeniu oferty obiektywów. Niemal zawsze obiektyw danej firmy może być założony tylko do aparatu tego samego producenta. Tylko nieliczni, niezależni dostawcy obiektywów (np. Sigma) tworzą bardziej uniwersalne rozwiązania. Wiąże się to z zastosowaniem innego mocowania, najczęściej opatentowanego, by konkurencja nie mogła go wykorzystywać w swoich produktach. Różnice mogą również dotyczyć mechanizmu automatycznego ustawiania ostrości. Aby uniknąć rozczarowań i żmudnych poszukiwań, należy albo sprawdzić typ mocowania obiektywu w danym aparacie, albo kupić optykę tego samego producenta.

Producent(-ci) Typy mocowania
Canon EF, EF-S
Nikon FujiFilm F
Olympus, Panasonic, Leica System 4/3
Pentax, Samsung Pentax K, KAF, KAF2
Sony Alfa, Konica-Minolta

Budowa mechaniczna

Oprócz optyki, równie ważne jest samo wykonanie obiektywu. Konstrukcja powinna być solidna i sztywna, a z pewnością nie powinna się uginać, trzeszczeć i sprawiać wrażenia taniego dodatku. Należy również zwrócić uwagę na szerokość pierścieni, ich położenie oraz materiał, jakim zostały pokryte, gdyż dobrze zaprojektowane pozwolą na komfortowe ręczne ustawienie wybranej ogniskowej czy manualny dobór ostrości.

Niektórzy producenci wprowadzili możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy automatycznym a ręcznym ustawianiem ostrości, stosując specjalny i szybki system odłączania silnika autofokusa.

Napęd autofokusa (AF)

Autofokus, czyli system automatycznego ustawianie ostrości, jest w różny sposób realizowany przez firmy produkujące obiektywy. Można spotkać się z:

  • silnikiem wbudowanym w korpus aparatu – choć stosowany do dziś w niektórych modelach lustrzanek, AF działa wolno i dość głośno
  • silnikiem wbudowanym w obiektyw (elektryczny motorek) – stosowany przez większość producentów w tańszych konstrukcjach. Autofokus działa nieco szybciej, ale hałas nadal jest dość irytujący.
  • silnikiem pierścieniowym (ultradźwiękowym) wbudowanym w obiektyw – najlepsze rozwiązanie, charakteryzujące się niemal bezgłośną oraz szybką i precyzyjną pracą. Dodatkowo pozwalają na manualne ustawienie ostrości bez konieczności korzystania z przełączników.

Sprawdź naszą ofertę.

Minimalna odległość ostrzenia

Jest to przydatna informacja, szczególnie dla osób, które chcą robić zdjęcia macro. Im jest to niższa wartość (odległość od matrycy do fotografowanego obiektu), tym z mniejszej odległości obiektyw ustawi ostrość. Jeśli odległość będzie mniejsza niż podana wartość parametru, obiekt na fotografii będzie rozmazany, niewyraźny.

Stabilizacja obrazu

Stabilizacja obrazu odpowiada za redukowanie przypadkowych poruszeń ręką przy długim czasie naświetlania (ekspozycji), czyli w momentach, gdy bardzo łatwo nawet o minimalne drgania. Podobnie jak w przypadku autofokusa, producenci stosują dwa rozwiązania. Stabilizacja obrazu może być:

  • wbudowana w korpus aparatu – działa z każdym obiektywem. Rozwiązanie stosowane przez: Olympus, Pentax, Samsung oraz Sony.
  • wbudowana w obiektyw – w tym przypadku należy zwrócić uwagę czy dany model obiektywu został wyposażony w daną funkcję. Rozwiązanie stosują: Canon, Nikon, Leica oraz Panasonic.

Co to jest obiektyw stałoogniskowy?

Obiektyw stałoogniskowy to taki obiektyw, w którym długość ogniskowej jest stała. Pośród obiektywów stałoogniskowych najpopularniejszy jest taki, którego ogniskowa wynosi 50 mm. Obiektywy stałoogniskowe cechują się prostą konstrukcją, dużą rozdzielczością, małą wagą i dużą jasnością. Ponadto występują w nich też mniejsze wady optyczne w porównaniu do obiektywów zmiennoogniskowych.

Wyposażenie dodatkowe

Dodatkowo do każdego obiektywu można dokupić (choć niektórzy producenci dołączają do zestawu):

  • osłonkę przeciwsłoneczną – chroni przed wpadającymi do obiektywu promieniami słonecznymi spoza kadru.
  • ochronny futerał – przydatny, gdy nie ma oddzielnej torby na sprzęt fotograficzny. Obiekty jest elementem wrażliwym i drogim, dlatego warto go uchronić przed rysami czy uszkodzeniami mechanicznymi
  • filtry – nakładane na obiektyw chronią szkło obiektywu oraz pozwalają uzyskiwać ciekawe i niepowtarzalne efekty.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)