Studio fotograficzne – co warto kupić?

| 0 Komentarzy
O jakich sprzętach należy pamiętać tworząc profesjonalne studio do zdjęć?

Organizacja studia fotograficznego wymaga nie tylko cierpliwości i sporych nakładów finansowych, ale także wiedzy. Musisz doskonale zdawać sobie sprawę z tego, czego potrzebujesz i jakich produktów będziesz używał, a także, co chcesz oferować swoim klientom. Jeśli nie wiesz, co warto kupić do studia i jakie dokładnie produkty okażą się niezbędne, to dobrze trafiłeś. Sprawdź, jakie wyposażenie będzie niezbędne do nowoczesnego studia fotograficznego.

Wybór profesjonalnego aparatu

Pierwsza rzecz, o której pomyślisz w przypadku wyposażenia studia fotograficznego to aparat. Jego wybór można podzielić na dwa etapy, bo czym innym będzie kupno aparatu, a czym innym dobranie właściwych obiektywów. Dobry aparat to koszt przynajmniej kilku tysięcy złotych. Obiektywy można otrzymać już za kilkaset.

Polecane akcesoria studyjne

 

Aparat – lustrzanka z odpowiednimi parametrami

Nietrudno zgadnąć, że w przypadku studia dla profesjonalnego fotografa tylko lustrzanki wchodzą w grę. To nie ulega wątpliwości, choć domowe studio fotograficzne może być wyposażone także w bezlusterkowca. To jednak sytuacja raczej niespotykana. Skoro więc wiemy, że potrzebna jest lustrzanka, trzeba pomyśleć o jej rodzaju.

Profesjonalni fotografowie stawiają na aparaty z wysokim zakresem pikseli. Przynajmniej 36 Mpix, a często i więcej. Nie jest to może w stu procentach podyktowane warunkami, w jakich się pracuje, ale już wymaganiami klientów na pewno. Dalej idąc liczy się pełna klatka, bo daje małe zaszumienie w warunkach niepełnego oświetlenia.

Istotne jest także to, by aparat był „studyjny”, czyli dopasowany do dowolnego oświetlenia. Gdy wchodzi lampa studyjna fotograf musi mieć pewność, że jego model się do niej dopasuje. Do tego funkcjonalizm, bo trzeba odpowiednio podłączyć aparat do urządzeń w studiu. Zestaw studyjny bez dobrego aparatu nie może się obejść.

Obiektywy w studiu fotograficznym

Nie ma dobrego zdjęcia bez odpowiedniego aparatu, ale i jego obiektywu. To on pozwala na wykonania takiej fotografii, o jakiej marzą klienci studia. Na miejscu warto mieć konwerter optyczny, by łatwo zwiększyć możliwości swojego aparatu. Trzeba jednak pamiętać o tym, by porównać jego współczynnik, który określa mnożnik dla danego obiektywu i poprawę jakości zdjęcia. Równie istotnym elementem dodającym funkcjonalności zwykłym obiektywom są blendy fotograficzne.

W studiu raczej korzysta się z bezpiecznych obiektywów od f8 do f16, a więc nie są to modele zbyt jasne. Muszą być jednak ostre i wydobywać szczegóły. Oczywiście dzięki obiektywom szerokokątnym oraz innym rodzajom można bawić się w zdjęcia w plenerze, a to dodaje funkcjonalności zakupionej lustrzance. Na początek fascynacji aparatem najlepiej sprawdza się obiektyw kitowy, jednak z czasem musisz postawić na coś, co da Ci możliwość złapania większej ostrości, np. przy sesja sensualnych, które wymagają mroku i zabawy światłem.

Obiektyw fotograficzny Nikon to dziś jeden z najchętniej wybieranych przez fotografów, choć i te firmy Canon czy Olympus są na wysokim poziomie. Zależy od tego, który aparat wybierzesz. Przy okazji warto zatrzymać się jeszcze przy filtrach. Filtr UV do obiektywu to oczywiście podstawa. W studiu fotograficznym powinieneś także mieć filtr do obiektywu 58 mm czy innego rozmiaru, dopasowanego do Twojego obiektywu. Znów godne polecenia mogą być filtry do obiektywu Nikon, Olympus lub Canon.

Statyw – jak wybrać?

Kwestia statywów w studiu fotograficznym jest bardzo ważna. Mamy trzy rodzaje tego typu akcesoriów – statyw do aparatu oraz statyw do oświetlenia oraz statyw do tła. Jak wybrać każdy z nich?

W przypadku statywu do aparatu Canon lub innej renomowanej firmy, trzeba dobrać rodzaj do posiadanego modelu. Na pewno musisz mieć świadomość, że inny statyw będzie Ci potrzebny do sesji plenerowych – musi być mobilny, szybko się rozkładać i nie musi mieć aż tak dużych możliwości regulacji. Z drugiej strony statyw do studia musi być stabilny, dobrze wykonany, by nie było luzów na łączeniach oraz funkcjonalny, to znaczy z dużą możliwością regulacji oraz ustawiania aparatu w górze czy tuż przy ziemi.

Najczęściej wybiera się trójnogi, choć w studiu czasami znajdą się monopody. Oczywiście kluczem do zakupu właściwego modelu jest jego udźwig. Ponownie trzeba go dokładnie dopasować do modelu i obiektywów, które się posiada. Do tego musisz zwrócić uwagę na mocowanie i możliwości poszczególnych głowic statywów. Rodzajów jest wiele, choć w przypadku samego studia warto postawić na klasykę, która umożliwi wykorzystanie potencjału miejsca. Dopasuje także statyw do możliwości oświetlenia, jednak na przykład, gdy masz softbox składany, nie będzie to robiło większej różnicy. Dobry statyw to wydatek do kilkuset złotych.

  • Statyw do lamp

Nie każda lampa błyskowa ma naturalny statyw, za pomocą którego uda Ci się ładnie ustawić ją w Twoim studiu. Musisz więc zainwestować w kilka statywów do różnych rodzajów lamp. Czym się różnią? Klasycznie dobiera się je do wagi samej lampy oraz wielkości pomieszczenia, w którym zorganizowałeś studio. Przy wysokich, najbardziej popularnych statywach warto postawić na masywność, bo od niej zależy udźwig danego statywu, a warto podkreślić, że jeśli masz softbox sufitowy, to musisz to uwzględnić przy montażu. Cena waha się od kilkudziesięciu złotych i ponad stu.

Są jeszcze dwa inne rodzaje statywów do lamp. Statyw typu „piesek” mnie przekracza kilkudziesięciu centymetrów i zwykle kosztują poniżej stu złotych. Trzyma lampy do podświetlania tła. Z kolei funkcjonalność statywów typu „boom” jest o wiele szersza i widać to w cenie – zaczynają się od kilkuset złotych, a kończą na ponad tysiącu. Dobrze wyposażone miejsce pracy fotografa potrzebuje odpowiednio umiejscowionego oświetlenia. Nie liczy się tylko jaka moc lampy do studia fotograficznego, ale także jaki statyw, by ją utrzymać.

  • Statyw do tła

Statyw fotograficzny może być także potrzebny w przypadku tła. Ich rodzajów jest wiele i warto zadać sobie trochę trudu i poszukać odpowiedniego do podtrzymywania powierzchni we właściwej płaszczyźnie. Stelaż do tła fotograficznego jest jednak dość tani, kosztuje raczej poniżej stu złotych, i jest dodatkiem do profesjonalnego zakładu fotograficznego. Pamiętaj, że nawet tło fotograficzne białe będzie wymagało jakiegoś systemu montażu.

lampy studyjne

Oświetlenie w studiu fotograficznym

Pełni kluczową rolę w dobywaniu z obiektów fotografii uroku, czaru i piękna. Dobrze oświetlone zdjęcie to połowa pracy fotografa, więc trzeba dokładnie zadbać o lampy pierścieniowe czy lampy ring przy wyposażaniu studia. Najdroższe lampy z najwyższej półki to koszt nawet kilkunastu tysięcy złotych. Jednak nie zawsze warto na nie stawiać. Często wystarczy tylko lampa pierścieniowa mała, kilka blend, softbox czy parasolka, by lepiej ustawić oświetlenie. Warto pamiętać, że właściwie wybrane lampy sprawiają, że nie trzeba martwić się o światło dzienne w pomieszczeniu.

Innym rodzajem lamp do studia fotograficznego jest softbox do studia. To specjalne rozpraszacze światła, które powodują, że łatwiej jest nim zarządzać i lepiej doświetla się większe obiekty. Softbox do lampy błyskowej pierścieniowej LED świetnie sprawdzi się w profesjonalnym studiu. Musisz oczywiście dopasować je do swojego wyposażenia. Warto pamiętać, że mając lampę softbox możesz uzyskać miękkie, przyjemne światło do fotografii studyjnych, portretowych.

Tło fotograficzne

Mając softbox LED, łatwiej Ci będzie dopasować aurę zdjęcia. Jednak nie zrobisz tego idealnie bez właściwego tła. Najpopularniejsze i najbardziej trwałe jest tło fotograficzne winylowe. Jest praktyczne, długo będzie wisiało w Twoim zakładzie fotograficznym i oferuje różnorodne kolory. Minusem na pewno jest faktura, która może wyjść niekorzystnie przy niektórych typach zdjęć.

Unikatowym pomysłem jest tło fotograficzne z desek. Tak naturalnie wykonane tło może przypasować do niektórych sesji, jednak nie zawsze, więc zawsze w odwodzie powinieneś mieć także najbardziej praktyczne i najlepsze tło fotograficzne wykonane z kartonu. Są najdroższe, bo kosztują nawet do trzystu złotych, jednak brak faktury i żywy kolor sprawiają, że łatwiej korzystać z nich podczas sesji.

Co jeszcze warto kupić do studia fotograficznego?

Wiele akcesoriów i dodatków może poprawić jakość Twoich zdjęć i ułatwić Ci pracę. To choćby wyzwalacz do lamp błyskowych czy szereg parasolek i blend, które sprawią, że Twoje zdjęcia będą mogły być bardziej różnorodne. Z czasem sam dopasujesz kolejne elementy Twojego zakładu do potrzeb i tego, co oferujesz klientom.

  

0

5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 12:47
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.